Parfum de epocă interbelică

sâmbătă, 11 august 2012 · Posted in

M-am decis să-mi încerc şi eu norocul într-un club înfiinţat de către Mirela, clubul „Poveştii Parfumate”. Tema la care am nimerit şi care m-a făcut să mă alătur, este „Parfum de epocă interbelică”, temă propusă de către Elly Weiss.
Despre epoca interbelică sunt foarte multe de zis, nu cred că este posibil într-o singură postare să cuprind totul, deşi sincer recunosc, totul ar însemna şi ceea ce nu mă interesează. Nu mă interesează acestă perioadă pe plan politic, deoarece ceea ce se petrecea în „culise”, în spatele acelui frumos paravan numit „pace” era josnic. Se dădeau „războaie” interne pentru putere, se urmăreau interese proprii şi nicidecum naţionale (aşa cum se lăudau în vremea respectivă), ce să mai … un tam`tam aşa cum vedem şi astăzi.
Prefer să vorbesc despre perioada interbelică, axându-mă pe subiecte ce m-au interesat mereu şi nu vor înceta să mă intereseze, indiferent de epocă: literatură, muzică, dansul, îmbrăcămintea şi ultima dar nu cea din urmă … iubirea şi relaţiile din epoca interbelică.
Când spunem epoca interbelică, la ce ne gândim?
Eu personal, când aud cuvântul interbelic, în mintea mea apar următoarele nume: Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Tudor Arghezi, Lucian Blaga şi Ion Barbu.
În ceea ce priveşte literatura, perioada interbelică a reprezentat un „boom” (aşa cum obişnuiesc eu să zic) de mari proporţii. Acea perioadă de după război, insufla treptat şi inconştient în inimile scriitorilor romani acea „rebeliune” ascunsă şi ferită de ochii critici ai statului. Literatura românească începe să se dezvolte şi cunoaşte ritmul european de modernizare. Apare pentru prima oară romanul obiectiv, cunoscutul roman al lui Liviu Rebreanu, „Ion”, roman considerat un adevărat rival european. Ideea acestuia, de a pune în rânduri realitatea raportată la perioada respectivă, îşi continuă aerul rural prin lucrările de seamă ale lui Mihail Sadoveanu. Tot în această perioadă, contrar formei romanului obiectiv, apare şi romanul subiectiv, ce are ca scop descrierea amintirilor şi trăirilor autorului, acea descriere a memoriilor la persoana I.  Pe plan romantic, romanul găseşte noi teme, noi dimensiuni în care îşi poate găsi sfârşit, deja începând să se  vorbească despre fantezie.

Titi Botez
Gheorghe Ionescu Gion
Pe plan muzical, influenţele vin din America de Nord şi de Sud, acolo unde epoca interbelică era condusă de faimosul jazz şi minunatul tangou. Artiştii ce au luat în seamă aceste influenţe şi au încântat urechile ascultătorilor din acea epocă, acum sunt necunoscuţi pentru mulţi dintre noi. Melodiile lor, după această perioadă dintre războaie, şi-au continuat cursul spre partea lăutărească, uitate fiind vechile tendinţe. Artiştii din acea epocă sunt: Titi Botez (de el auzeam de mică, curioasă fiind mereu să aflu câte ceva despre „atunci”) cu celebra lui piesa „Trurli, trurli” sau alte două piese de senzaţie precum „Femeie,eternă poveste” şi „Hai acasă puişor”. Un alt nume reprezentativ pentru acea vreme este Gheorghe Ionescu Gion – „Dă-mi iarăşi gura ta” , Adio Doamnă” , sau Jean Moscopol – „Vrei să ne-ntâlnim sâmbătă seara”.
Dansul făcea furori pe vremea aceea, toţi participanţii la baluri şi serate cunoşteau perfect ritmurile de vals, foxtrot sau tangoul. Aceste întâlniri erau principala rampă în lansarea de prietenii, în obţinerea de noi cunoştinţe şi mai ales în realizarea unor frumoase poveşti de iubire. Fetele îmbrăcate provocator, cu rochii special croite pentru a uşura mişcările pe scena de dans, acele rochiţe cu „poală largă” ce aveau rolul de a accentua agilitatea fetelor, mai ales în dansurile senzuale, dansurile dragostei precum valsul şi tangoul.

La partea vestimentară, epoca interbelică a reprezentat perioada de succes a femeii. Aceastea reuşeau să schimbe nivelul femeii casnice cu nemaipomenitul nivel al femeii în societate. Tendinţele ce veneau de afară, reuşeau să contureze siluetele fetelor din ce în ce mai senzual. Rochiile deveneau brusc mai scurte, aşa zisele rochii „trei-sferturi” (şi să vedeţi cum a evoluat moda … de la trei-sferturi la … trei-sferturi dintr-un sfert) evazate şi cu talia căzută. Materialele deveneau din ce în ce mai uşoare, se punea accentul foarte mult pe dantelă dar nu se renunţa la vestitul corset ce le ajuta să-şi facă o talie de viespie. Pentru întâlnirile din marile cercuri sociale, se opta pentru rochia cu spatele gol şi accesoriul de nelipsit … blană adevărată de vulpe. Tunsorile căpătau formă de bob, se încerca renunţarea la bucle şi se opta pentru folosirea pălăriilor,  iar ca încălţăminte, erau la modă pantofii cu toc jos, comozi pentru o plimbare pe aleile renumite din oraş sau pentru o noapte nebună de dans la unul din aşa zisele „ceaiuri dansante”. 

Iubirea pe vremea aceea, încă păstra misterul ambelor părţi. Se rămânea la iubirea interzisă, la atingeri suave, la săruturi pe obraz şi tineri de mână. Scrisorile de dragoste făceau principalul scop al postaşilor de cartier, acele scrisori parfumate şi timide, ce nu desfăşurau în scris decât iluzii cu subînţeles. Întâlnirile aveau loc la cafenele, în cofetarii sau la lungile plimbări pe seară, la lumina felinarelor. Se vorbea de viitor, se făceau planuri, se împărtăşeau dorinţe ascunse şi uneori se ajungea la un sărut furat de pe buzele suavei iubite.
Mult mai multe ar fi de spus legat de această perioadă, însă am încercat să scriu un rezumat a ideilor mele, a gândurilor ce-mi străbat capul şi uneori nu-mi dau pace, a lucrurilor ce le-am văzut sau citit pe ici pe acolo, a cărţilor ce mi-au umplut copilăria şi a filmelor vechi, ce parcă mă absorbeau cu totul, lăsând impresia unei "realităţi ireale". Sper să vă placă!
Poveşti din aceeaşi categorie găsiţi şi la: Mirela , Elly Weiss , Kundalini , innerspacejournal , Vania , g1b2i3 , DoarATAT , Carmen , Lolita ... dacă am ratat pe cineva vă rog să mă trageţi de mânecă.

22 Responses to “Parfum de epocă interbelică”

  1. mi-a facut placere sa te citesc...
    ma bucur ca ai adus "'in lumina" felul in care nebunia,frenezia acelor ani s-a facut simtita si la noi...
    era perioada cand Bucurestiul se transforma din ce in ce mai mult in Micul Paris...
    in randurile tale am simtit romantismul delicat al acelor ani :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc. O zi frumoasa iti doresc.

    RăspundețiȘtergere
  3. Minunat! Mulțumesc mai ales pentru Jean Moscopol – „Vrei să ne-ntâlnim sâmbătă seara”! :)
    Mă bucur mult că te-ai alăturat clubului nostru și ai debutat cu o poveste care are un parfum special: epoca interbelică de la noi, o perioadă pe care mărturisesc că am văzut-o mai mult în afara țării, dar asta și pentru că m-a interesat mai mult pulsul străzii, partea de design vestimentar, muzică, dans și....parfum! E foarte bine închegat și conturat textul tău și îmi place că ești decisă să te preocupe exclusiv ceea ce intră în sfera ta de interes, lucru lăudabil! Nici eu nu sunt interesată să scriu despre culisele politice sau să copiez lozinci patriotarde...Pentru că, așa cum spui, mai-marii epocii își urmăreau propriile interese, nicidecum binele poporului( îmi vine să râd!).Ai surprins esențialul și așa cum remarcă Pandhoraa, este readus în atenție Micul Paris, așa cum era Bucureștiul supranumit atunci, pe bună dreptate!Cât despre parfumul în sine, îmi place acest parfum:”Scrisorile de dragoste făceau principalul scop al postaşilor de cartier, acele scrisori parfumate şi timide...”!
    Iubirea....cât de frumos ai descris suavele atingeri timide și discrete. Te felicit și sper că acesta e doar începutul!
    O zi superbă! :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc frumos pentru incurajari si pentru laude. Ma bucur ca am participat, mai ales acum ca e ok :)) .. pfiu`! Am sa mai particip si la urmatoarele, cum ziceam imi place ideea. Multumesc inca o data si un weekend minunat sa ai.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ziceam că-s primul cu Titi Botez, dar am pierdut startul...

    RăspundețiȘtergere
  6. Apreciez articolul. Și mi-ai dat sursa de inspirație...
    Bine ai venit!

    RăspundețiȘtergere
  7. Multumesc si ... cu placere? :))) :D
    Bine v-am gasit!

    RăspundețiȘtergere
  8. Un inceput frumos la rubrica "Povesti parfumate" !
    Succes in continuare !

    RăspundețiȘtergere
  9. Ce ani! Ce perioada! Frumos articol! Bravo! :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Multumesc, multumesc, multumesc. O zi frumoasa va doresc!

    RăspundețiȘtergere
  11. Bine ai venit in Clubul povestii parfumate!
    Imi place ca ai scris despre tot ce a fost frumos atunci cand capitalei noastre i se spunea Micul Paris!
    Sa ai un weekend parfumat!

    RăspundețiȘtergere
  12. Multumesc si bine v-am gasit. :D
    Weekend frumos si tie, sau ma rog .. ce a mai ramas din el :)))

    RăspundețiȘtergere
  13. Vezi, vezi ce mama frumoasa am avut..... Sa nascut si a trait în acea perioada. Multumesc pentru comentariul de pe blogul meu ♥

    RăspundețiȘtergere
  14. Ma bucur ca te avem de ieri inainte printre noi :) Si ma bucur enorm ca prima tema pentru care scrii este prima mea tema propusa :)
    Daca nu aveam probleme cu conexiunea internet ajungeam mai devreme.
    Am trecut doar pe la Mirela. Eu sunt sigura ca acea perioada a fost atat de fascinanta si de plina de evenimente in toate aspectele incat atatia cati vom fi cei ce vom scrie pe aceasta tema, nu ne vom suprapune decat foarte putin cu unele mici amanunte.
    Frumos punct de vedere, imi place ca ne-ai adus in atentie aspectele literare, artistice si sentimentale ale acelei perioade. Felicitari! Te-ai achitat excelent!
    Mai sunt doua persoane ce au postat, trebuie trecute in lista ta. este vorba despre DoarATAT si CARMEN, care este una dintre cele mai vechi membre ale clubului.
    O duminica frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  15. @Minnie: Am vazut. Cu mare placere! :)

    @Elly: cum am zis si in postare, de spus despre aceasta epoca sunt foarte multe lucruri, acum ca ne suprapunem, inseamna ca majoritatea din noi gandim la fel si gasim frumosul in aceleasi lucruri. Multumesc pentru vorbele bune si pentru ca mi-ai atras atentia asupra celorlalte doua persoane.
    Duminica frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  16. Excelenta abordare! Literatura, arta, moda (tot arta, pana la urma:) )...
    Dans, sarutari furate... Puritate sufleteasca, as zice.
    Dupa ani de distrugere si moarte oamenii doreau sa traiasca intens, doreau sa se apropie unii de ceilalti, sa se iubeasca! Dupa ce au scapat de razboi se simteau norocosi si plini de viata, erau fericiti si isi manifestau aceasta fericire in dans, in literatura, in... tot!

    Viata fericita!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am vazut ca atunci a fost o nebunie curata :D ... daca ar fi sa compar cu ceva acei ani, cred ca i-as compara cu elevii din scolile de pretutindeni cand suna clopotelul :D

      Ștergere
  17. Bine ai sosit in clubul nostru! Tema propusa a fost extrem de interesanta si sunt de acord cu tine ca este si vasta. :) Totusi ai reusit sa scrii minunat despre literatura noastra si schimbarile ce au avut loc si la noi...
    Am scris si eu ceva despre framantarile de la noi in oglinda cu cele din America si Europa...
    Numai bine! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc si bine v-am gasit! ... am vazut si postarea ta si da, sunt multe de zis pe aceasta tema, dar din pacate trebuie sa ne limitam la un rezumat simplu si parfumat ... nu?

      Ștergere
  18. Mie mi-a placut ;) Parfum discret de feminitate si senzualitate se degaja din descrierea ta :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc frumos si ma bucur ca ti-a placut ... chiar ma gandeam daca ma inscriu in club ce pareri atrag si ma bucur sa vad ca lumea zice de bine :D

      Ștergere

Un produs Blogger.